Пограємо?
1. Уважно подивіться відео.
2. Прочитайте текст.
Зона мішаних лісів розташована в Україні на півночі, займає близько 20 % території. Простягається з півночі на південь на 150-200 км. До неї входять Волинська, Рівненська, Житомирська, Київська, Чернігівська області та невеликі території Львівської, Тернопільської, Хмельницької і Сумської областей. Південна межа проходить по лінії Устилуг — Рівне — Шепетівка — Житомир — Київ — Ніжин — Батурин.
Її поверхня є рівнинною. Землі перезволожені. Є болота і заболочені масиви. Тут протікають притоки Прип’яті: Горинь, Стир, Жерев, Уж, Тетерів; Десна з притоками. Є також кілька великих озер.
На Поліссі видобувають корисні копалини — граніт, пісок, нафту, газ, торф.
Зима в Поліссі м’яка, хмарна; весна — затяжна, сніг тане довго; літо — тепле, дощове. Зона є найбільш зволоженою рівнинною територією України.
У мішаних лісах можна виділити п’ять ярусів.
Перший ярус утворюють світлолюбні дерева з широкими листовими пластинками, з ажурною кроною, яка пропускає багато світла. Це такі дерева, як дуб звичайний, сосна, клен гостролистий, ясен звичайний, липа серцелиста, осика.
Другий ярус утворюють низькорослі, тіньовитривалі дерева: груша звичайна, черемха звичайна, береза бородавчаста, клен польовий, клен татарський, дика яблуня, граб звичайний, в’яз шорсткий.Третій ярус утворюють кущі. Найбільш характерними є ліщина звичайна, шипшина собача, свидина кров’яна, бруслина бородавчаста, бруслина європейська, терен звичайний, калина звичайна, вовчі ягоди, бузина чорна та червона, глід криваво-червоний, вишня степова.
Четвертий ярус утворюють трав’янисті рослини: проліска сибірська, ряст, анемона жовтецева, пшінка весняна, тюльпан дібровний, копитень європейський, дзвоники персиколисті, фіалка шершава, мати-й-мачуха, конвалія звичайна, купина лікарська, орляк звичайний, хвощ лісовий, герань лісова, фіалка триколірна, чистотіл звичайний, звіробій звичайний, деревій звичайний тощо.
П’ятий ярус утворюють мохи, лишайники, гриби. Мохи та лишайники не утворюють суцільного покриву, а зустрічаються на деревах, ґрунті, пеньках.
3. Робота за підручником (с. 134-138) . Прочитати.
4. Значення лісів для людини
Гектар лісу протягом року очищує 18 млн кубічних метрів повітря. До того ж, він, ніби велетенський пилосос, забирає з повітря 36 тонн пилу. Тільки одне листяне дерево — бук — «виробляє» за годину 1 кг 700 г кисню. Денна продукція цього природного «кисневого заводу» може задовольнити потреби 64 чоловік.
Ліс — не тільки очисник повітря, але й годувальник.
Гектар лісу дає врожай їстівних грибів — у середньому до 80 кг, близько тонни малини і чорниці, журавлини та інших ягід, таку саму кількість лікарських рослин, а в насадженнях липи, білої акації, інших медоносів бджоли збирають з такої площі майже 300 кг меду.
Ліс — гігантський фільтр і активний учасник такого важливого процесу, як обмін газів у повітрі. Лісові насадження поглинають із повітря вуглекислий газ і збагачують його киснем. Підраховано, наприклад, що чотири дорослих дерева забезпечують добову норму кисню для однієї людини.
Оздоровче значення дерев полягає в очищенні повітря від пилу і шкідливих газів, які виробляють фабрики і заводи. У лісі практично немає пилу. В’яз, липа, бузок — найкращі збирачі пилу.
А чи чули ви що-небудь про фітонциди — небачені лісові «санітари»? Це літаючі захисні речовини, які виділяють рослини. Вони наділені здатністю подавляти ріст і розвиток хвороботворних мікробів, бактерій і грибів. Наприклад, збудники таких небезпечних хвороб, як туберкульоз, дизентерія, тиф, швидко гинуть під дією фітонцидів, які виділяють береза, черемха, дуб, клен, береза, осика, черемха, сосна, ялина, за 1,5-3 хвилини знищують небезпечні мікроби.
За даними ООН, щорічно на планеті вирубують понад 3 млрд кубічних метрів лісу. З порушенням кількості лісів виникає значна кількість ураганів, у горах починаються зсуви ґрунтів, від довгих і затяжних дощів, сніги лавинами сходять з гір у ріки, а гірські води сприятимуть значним повеням.
На всесвітньому екологічному форумі було ухвалено рішення щодо використання лісів та участі людей планети в «озелененні світу» і збереженні лісів.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 134-138).зошит стр. 68-69
Дякую за роботу!
Немає коментарів:
Дописати коментар